درخشش اعضای کانون البرز در هجدهمین پویش ایرانی«جستجوی سیارکها»
اعضای گروه علمی، نجومی«آسمان شهر من» از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز در هجدهمین پویش ایرانی «جستوجوی سیارکها» با کشف یک سیارک جدید، خوش درخشیدند.
بر این اساس ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با همکاری مجله نجوم، فرصتی را فراهم آورد تا نوجوانان علاقهمند به نجوم بتوانند بدون اینکه ابزار تخصصی در اختیار داشته باشند تنها با رایانه و اینترنت و نرم افزار در این پویش شرکت کنند.
وی افزود هدف از این برنامه کمک گرفتن از افراد علاقهمند برای شناسایی و تعیین موقعیت سیارکها و اجرام نزدیک بهزمین از پیش کشف شده و همچنین کشف اجرام جدید است و این امر به آن دلیل است که سیارکها از آن جهت که ممکن است به زمین نزدیک شوند و خطرآفرین باشند، بسیار مهماند؛ همچنین، شناخت سیارکها برای بررسی و محاسبههای مربوط به حرکت سایر اجرام آسمانی نیز حائز اهمیت است. نکته جالب توجه دیگر اینکه، سیارکها دارای مواد معدنی گرانبهایی هستند و امروزه بحث بهرهبرداری از آنها بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
شریف زاده افزود برهمین اساس؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از روز ۱۱ تیر ۱۴۰۳ فعالیت خود را با ۱۴ گروه از ۱۸ استان کشور، شامل ۱۲۵ نفر از مربیان و نوجوانان در قالب گروههای علمی با پشتیبانی کارشناسان علمی خود آغاز کرد و اعضای گروه نجوم آسمان شهر من کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان البرز موفق شدند ۱ جرم را ثبت کنند و جز گروه های برتر در میان استان ها قرار گیرند.
رابط فعالیت های علمی استان ادامه داد این گروه متشکل از چهار عضو نوجوان، رهاا باقری مطلق؛ محسن رشیدی، آرتین نادری و محیا میلانی نژاد بود که با نام «آشمان شهر من(The Sky My City)» در این پویش، شرکت کردند.
و خوشبختانه توانستند با کشف یک جرم در کنار استان های برتر کشور در این حوزه قرار گیرند.
این مربی گفت اعضای استان لرستان ۳ جرم، استان بوشهر یک جرم، استان زنجان یک جرم، استان قم یک جرم و استان گیلان یک جرم، از دیگر مراکز برتر کانون در این حوزه بوده اند.
شریف زاده در پایان ضمن اشاره به کارگاههای متعدد برگزار شده از سوی مربیان کانون برای نوجوانان برای آشنایی با نرمافزار آسترومتریکا، تجزیه و تحلیل دادههای علمی، بررسی کردن ایمیج ستها و... در مرکز علوم نجوم کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان فعالیت های پژوهشی از این دست را سبب تقویت فعالیت های گروهی در فضای آموزشی بدون رقابت و تنها با انگیزه ترویج علم دانست.