• 1403/08/08 - 11:58
  • تعداد بازدید: 18
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
گزارش

آغاز به کار «باشگاه کتابخوانی مربیان کانون» در البرز

مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز، در قالب «باشگاه کتابخوانی مربیان» به نقد و بررسی کتاب‌های کودک و نوجوان موجود در کتابخانه‌های کانون می‌پردازند.

 

 آغاز به کار «باشگاه کتابخوانی مربیان کانون» در البرز

باشگاه‌های کتابخوانی به عنوان فضایی برای تبادل نظر و افزایش سطح و  ارتقا سطح فرنگی،علمی و مهارت‌های مربیان ، گسترش دایره مطالعاتی، اشتراک تجربیات کتابخوانی و در نهایت آموزش اصولی نقد و بررسی کتاب و  بهبود خدمت رسانی در حوزه کتاب و کتابخوانی به کودکان و نوجوانان تشکیل می‌شود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنان یکی از مراکز مهم گسترش ترویج فرهنگ مطالعه، نقش مهمی در ارتقای دانش و مهارت‌ مربیان در این حوزه دارد.

مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز تصمیم گرفته‌اند تا با برگزاری یک دورهمی صمیمانه ضمن تبادل تجربیات با اصول نقد کتاب آشنا شده و آن را در مراکز فرهنگی، هنری کانون به کار بندند.

دنیا یارمحمدی، سرپرست و مربی فرهنگی مرکز هشتگرد که تجربیات بسیاری را در حوزه کتابخوانی، فلسفه برای کودکان، قصه‌گویی، ساخت پادکست و نقد و بررسی کتاب داشته و توانسته باشگاه‌های کتابخوانی مرکز را به صورت مستمر و با کیفیت قابل قبول هدایت کند، مسئولیت تشکیل و هدایت این باشگاه را بر عهده گرفته است.

بر همین اساس اولین نشست باشگاه کتابخوانی مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز، ظهر روز دوشنبه 7 آبان ماه 1403، در واحد فرهنگی کانون البرز، با حضور کارشناس مسئول، کارشناس فرهنگی و مربیان رابط کتابخوانی هر مرکز، برگزار و کتاب «درخت بلوط بزرگی در دانه‌ی بلوط کوچک»نوشته«مکس لوکادو»ترجمه «اعظم سادات ملک» از انتشارات «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان»برای گروه سنی 12 سال به بالا، معرفی و نقد شد.

 دنیا یارحمدی، مسئول و مدرس این نشست در ابتدا برخی از اصول لازم برای نقد کتاب از دیدگاه«حمیدرضا شاه آبادی»، نویسنده و مدرس کارگاه‌های داستان نویسی و نقد کتاب را مطرح کرد.

یار محمدی در تشریح انواع شیوه‌های نقد گفت در کانون با پنج نوع نقد کتاب مواجه هستیم ( مرور، چکیده، گزارمان، پشت جلد ونقد)؛ وی در ادامه به بیان تفاوت‌های هر کدام از این شیوه‌ها پرداخته و گفت نقد اصلی و نهایی باید در مرحله پیشرفته و پس از اتمام چهار مرحله اول، صورت پذیرد.

 آغاز به کار «باشگاه کتابخوانی مربیان کانون» در البرز

این مدرس گفت در قسمت اول نقد یعنی «مروز» قضاوت نمی‌کنیم اما در نقد قضاوت داریم و افزود برای طرح‌های دیواری  می توانیم از مروز استفاده کنیم و بدون قضاوت کتاب را در جلوی دید کودکان و نوجوانان قرار دهیم.

و در خلاصه برای آشنایی بهتر بچه‌ها با کتاب در طرح‌های دیواری یا گروه‌ها ما خلاصه‌ای از کتاب پیشنهادی را گذاشت و کودکان و نوجوانان را با کتاب مورد نظر آشنا می‌کنیم.

این مربی در ادامه از گزارمان به عنوان کوتاه‌ترین معرفی کتاب  نام برده و این مورد را برای معرفی مجازی کتاب‌ها و تیدیل آن ها به  ویدیوکست برای جذب کودکان ونوجوانان، مناسب دانست.

یامحمد در ادامه به اهمیت نوشته پشت جلد که معمولا بخش جذاب یا توضیحی در مورد موضوع کتاب است، اشار کرده و گفت می‌توانیم با کودکان و نوجوانان، در مورد این بخش صحبت کنیم.

مسئول باشگاه کتابخوانی مربیان کانون البرز، در نهایت در مورد  نقد اصلی که باید بعد از  چهار مرحله قبل باشد و در جلسات بحث کتاب، انجام شود، توضیح داد.

مطالبی از جمله ضرورت آشناایی کودکان ونوجوانان با نویسنده کتاب و شرایط زندگی و سال و محل خلق اثر، آشنایی باا دیگر آثار نویسنده، اجرای فعالیت‌های مناسب در ابتدا و انتهای بحث و نقد کتاب به منظور جذب کودکان و نوجوانان به این فعالیت و شناسایی اثر بخشی آن،شناخت مربی از توانایی های خود و وارد نشدن به حوزه‌های تخصصی در صورت عدم آگاهی و شناخت کافی از دیگر مواردی بود که در این جلسه مطرح و در مورد آن بحث و تبادل نظر شد.

 در بخش بعدی کتاب «درخت بلوط بزرگی در دانه‌ی بلوط کوچک»، روخوانی و نقد شد.

بحث و گفتگو در مورد جمله «همانی باش که خدا می‌خواهد» به عنوان قششنگترین جمله کتاب، «مکس لوکادو»، نویسنده کشیش اهل تگزاس این کتاب و دیگر آثار وی از جمله کتاب های«پانچلو»، دیدگاه‌های فکری او و تلاش در جهت ایجاد حس خداباوری و تبلیغ دینی، مطالب فلسفی، یکنواخت بودن داستان کتاب،نقد تصاویر و بیان تفاوت نقد کتاب‌های مصور با تصاویر کتاب، از دیگر مباحثی بود که در این نشست کتابخوانی مطرح شد.

یارمحمدی در پایان این نشست از مربیان خواست که ضمن آشنایی با انواع نقد و مشخص کردن نوع نقد کتاب و نگاه کردن به کتاب از زاویه دید مشخص به سراغ نقد فلسفی،  محتوایی، محیط زیستی یا علمی، کتاب رفته و با افزایش آگاهی خود در جهت رشد اعضا در این حوزه گام بردارند.

گفتنی است جلسات باشگاه کتابخوانی مربیان به دو صورت مجازی در قالب تشکیل گروه و حقیقی در قالب نشست‌های ماهانه قرار است به صورت مستمر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان البرز، برگزار شود.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت